جهانگزارش ها

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس کشته شد

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، بامداد چهارشنبه، ۱۰ اسد ۱۴۰۳ در محل اقامتش در تهران هدف حمله قرار گرفت و همراه یکی از محافظانش کشته شد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که، علت و جزییات این حمله در حال بررسی است و نتایج بعداً اعلام خواهد شد.

شبکه العربیه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که، هنیه با شلیک مستقیم یک موشک به بدنش کشته شد. در بیانیه‌ای که توسط صابرین‌نیوز منتشر شد، حماس اعلام کرد: «رهبر سیاسی جنبش حماس در اثر حمله هوایی اسرائیل» کشته شده است. موسی ابومرزوق، عضو شاخه سیاسی حماس، اظهار داشت: «ترور هنیه اقدامی بزدلانه بود» که بی‌پاسخ نخواهد ماند.

هنیه در سه‌شنبه، پیش از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی، با وی دیدار کرده و در مراسم تحلیف نیز حضور داشت. او در جریان این دیدار، پزشکیان را از آخرین تحولات سیاسی و میدانی جنگ غزه مطلع ساخت و از مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از مردم فلسطین تقدیر کرد. در مراسم تحلیف، هنیه با تشویق به صحبت‌های ضد اسراییلی پزشکیان واکنش نشان داد.

هفته گذشته، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، بیان کرد: «متلاشی کردن شبکه نفوذ موساد، نقطه عطف عملکرد وزارت اطلاعات» در دولت ابراهیم رییسی بوده است. خطیب افزود: «شبکه، دسترسی و توانمندی‌های شبکه نفوذ موساد که شخصیت‌های علمی ما را ترور می‌کرد یا در مراکز حیاتی خرابکاری می‌کرد، از بین رفت.»

اسماعیل هنیه که در قطر سکونت داشت، برای دومین بار از زمان آغاز جنگ غزه به ایران سفر کرده بود. در این سفر، او با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیدار کرد و گزارش جنگ حماس و اسراییل را به وی ارایه داد. خامنه‌ای در این دیدار اظهار داشت: «جمهوری اسلامی در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.»

همزمان با افزایش تنش‌ها میان اسراییل و حزب‌الله لبنان، ارتش اسراییل روز سه‌شنبه فواد شکر، «عالی‌ترین فرمانده نظامی حزب‌الله و رییس واحد استراتژیک این گروه» را در حمله‌ای به بیروت کشت. بر اساس گزارش ارتش اسراییل، فواد شکر مسئولیت اکثر سلاح‌های پیشرفته حزب‌الله از جمله موشک‌ها، راکت‌های دوربرد و پهپادهای این گروه را بر عهده داشت.

تا کنون هیچ مقام اسراییلی به جز آمیهای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی اسراییل، در مورد کشته شدن هنیه اظهار نظری نکرده‌ است. الیاهو در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «کشته شدن هنیه، اندکی جهان را به جای بهتری تبدیل می‌کند.» جنگ بزرگ میان اسراییل و حماس و نقش متحدان منطقه‌ای حماس از جمله جمهوری اسلامی و حزب‌الله، وضعیت پیچیده و پرتنش منطقه را نشان می‌دهد.

مدینه رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button