افغانستانصحتگزارش ها

ثبت ۱۱ مورد جدید پولیو در افغانستان طی هشت ماه گذشته

سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، ۱۱ مورد تازه فلج کودکان در افغانستان و ۱۴ مورد دیگر در پاکستان به ثبت رسیده است. این در حالی است که هم‌اکنون یک دور اضطراری کارزار تطبیق واکسین پولیو در کشور در جریان است.

با آغاز سال ۲۰۲۴، افغانستان شاهد افزایش موارد جدید فلج کودکان (پولیو) بوده است. بر اساس گزارش تازه سازمان جهانی بهداشت، طی هشت ماه گذشته، ۱۱ مورد جدید این بیماری در کشور ثبت شده که دو مورد آن تنها در هفته گذشته در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند و ولایت قندهار شناسایی شده‌اند. همچنین، پاکستان نیز در این مدت ۱۴ مورد جدید پولیو را به ثبت رسانده است که دو مورد آن در ایالت بلوچستان گزارش شده است.

بر اساس آمارهای رسمی، تعداد موارد جدید پولیو در افغانستان در مقایسه با سال گذشته که شش رویداد ثبت شده بود، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. در همین دوره، در پاکستان نیز سال گذشته شش مورد جدید پولیو شناسایی شده بود.

سازمان جهانی بهداشت همچنین اشاره کرده است که، در دیگر نقاط جهان نیز این بیماری همچنان یک تهدید جدی باقی مانده است. به‌ویژه، در یمن ۳۳ مورد جدید فلج کودکان و در سومالیا سه مورد تازه گزارش شده است.

در همین حال، دور اضطراری تطبیق واکسین پولیو روز شنبه، ۲۰ اسد، در مناطق مختلف افغانستان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. قرار است در این دور، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کودک زیر سن پنج سال در سراسر کشور واکسین پولیو را دریافت کنند.

پولیو یا فلج کودکان یک بیماری ویروسی سرایت‌کننده است که بیشتر کودکان زیر پنج سال را هدف قرار می‌دهد. اگرچه این بیماری در اکثر کشورهای جهان ریشه‌کن شده است، اما در افغانستان و پاکستان هنوز به‌طور کامل مهار نشده است. سازمان جهانی بهداشت و یونیسف هر سال کمپاین‌های گسترده‌ای برای واکسیناسیون کودکان در این کشورها برگزار می‌کنند تا از گسترش بیشتر این بیماری جلوگیری کنند. بااین‌حال، چالش‌های امنیتی و دسترسی محدود به برخی مناطق دورافتاده از جمله عواملی هستند که اجرای موفق این کمپاین‌ها را دشوار می‌سازند.

 

مدینه رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button