افغانستانگزارش ها

جشن پیروزی و استقلال؛ سه سال از سقوط جمهوری اسلامی و ظهور امارت اسلامی در افغانستان

در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ (۱۵ آگست ۲۰۲۱)، ا.ا.ا با تصرف کابل، پایان حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و بازگشت امارت اسلامی را رقم زدند. این روز که به عنوان «روز پیروزی» اعلام شده است، هر سال به عنوان یک تعطیلی عمومی در سراسر افغانستان گرامی داشته می‌شود.

 

در سومین سالگرد تصرف کابل توسط ا.ا.ا.، مراسم‌های متعددی در سراسر افغانستان برگزار شد. در یکی از این مراسم‌ها که در تالار تمیم انصاری پوهنتون کابل به رهبری وزارت تحصیلات عالی برگزار شد، دکتور لطف‌الله خیرخواه، معین علمی وزارت تحصیلات عالی، تأکید کرد که این روز انتقام نه، بلکه روز مهربانی است. وی افزود، کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه در این روز شبهه می‌اندازند باعث آزار و ناراحتی خود می‌شوند.

 

این مراسم با حضور استادان، محصلین، علما و مسوولین امارت اسلامی افغانستان برگزار شد. در این مراسم، به دستاوردهای سه سال اخیر ا.ا.ا پرداخته شد که شامل تأمین امنیت، تکمیل پروژه‌های زراعتی، استخراج معادن، ساخت و ساز بندهای آب، و فعالیت‌های گسترده شاروالی در سراسر کشور بود.

 

این روز به عنوان روز آزادی و خوشبختی برای مردم افغانستان یاد شد، و حاضرین اظهار امیدواری کردند که چنین روزهایی دوباره و دوباره تکرار شوند. زندگی تحت حاکمیت نیروهای خارجی به عنوان «زندگی ذلت‌بار» توصیف شد و آزادی از اسارت آن‌ها به عنوان یک پیروزی بزرگ جشن گرفته شد.

 

همچنین تاکید شد که حکومت اسلامی زمانی پایدار خواهد بود که اصول و اساسات اسلامی به طور کامل در جامعه اجرا شود. این اصول شامل عدل در میان مردم، مساوات در میان مسلمانان، شورا، امر بالمعروف و نهی از منکر، و اطاعت در معروف است.

 

در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ (۱۵ آگست ۲۰۲۱)، ا.ا.ا. پس از یک حمله گسترده که از ماه می همان سال آغاز شده بود، وارد کابل شدند و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان سقوط کرد. این رویداد به خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان و بازگشت ا.ا.ا. به قدرت منجر شد. اکنون این روز به عنوان «روز پیروزی» در افغانستان شناخته شده و هرساله با برگزاری مراسم‌های مختلف گرامی داشته می‌شود.

 

مدینه رضایی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button