افغانستانمقاله

ناکامی دولت پاکستان: حکومتی که بر لبه سقوط ایستاده است

پاکستان در حال حاضر با چالش‌های امنیتی بزرگی مواجه است که این مشکلات، نشان‌دهنده ناکارآمدی دولت در مدیریت و تامین امنیت داخلی کشور است. دولت پاکستان، به‌جای پذیرفتن مسئولیت این ناکارآمدی‌ها، اغلب تلاش می‌کند تا مسئولیت حملات تروریستی را به افغانستان نسبت دهد. این سیاست‌ها نه تنها مشکلات امنیتی داخلی پاکستان را حل نمی‌کند، بلکه به تنش‌های بین‌المللی میان دو کشور همسایه نیز دامن می‌زند.

سیاست‌مداران پاکستان، به‌جای تمرکز بر رفاه و امنیت مردم، بیشتر به منافع شخصی و تجاری خود توجه دارند. آنها در دوران انتخابات، وعده‌های بسیاری به مردم می‌دهند، اما پس از پیروزی، مردم را فراموش کرده و تنها به حفظ قدرت و منافع خود می‌اندیشند. این رفتارها باعث نارضایتی عمومی شده و مردم را به سمت ایجاد گروه‌های مقاومت علیه دولت سوق می‌دهد. یکی از نمونه‌های بارز این مسئله، ظهور تحریک طالبان پاکستان (TTP) است که اکنون به یک نیروی قدرت‌مند و تهدید جدی برای دولت تبدیل شده است.

این گروه‌ها، که با ادعای مبارزه با فساد و ناکارآمدی دولت شکل گرفته‌اند، اکنون به چالش بزرگی برای دولت پاکستان تبدیل شده‌اند. دولت که از مقابله با این گروه‌ها عاجز مانده، تلاش می‌کند تا با بهانه‌جویی و سرزنش دیگران، از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند.

به گفته امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان، پاکستان هیچ مدرکی برای اثبات اینکه حملات تحریک طالبان پاکستانی از خاک افغانستان انجام شده‌اند، ندارد. او تاکید دارد که پاکستان باید از بهانه‌جویی‌هایی که به روابط دو کشور آسیب می‌زند، دست بردارد. این سخنان متقی نشان‌دهنده این است که افغانستان حاضر به پذیرش اتهامات بی‌اساس پاکستان نیست و از پاکستان انتظار دارد که به جای متهم کردن دیگران، به حل مشکلات داخلی خود بپردازد.

در این میان، دولت پاکستان به جای یافتن راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات امنیتی و اجتماعی، همچنان به دنبال حفظ قدرت خود است. همان‌طور که شاهد بودیم، دولت سابق افغانستان به دلیل نادیده گرفتن مردم و تمرکز بر حفظ قدرت خود، سقوط کرد. حالا دولت پاکستان در موقعیتی مشابه قرار گرفته و مخالفین آن، به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان، به حدی قوی شده‌اند که هیچ‌گونه تمایلی به تعامل با دولت ندارند و به دنبال سرنگونی آن هستند.

با توجه به وضعیت فعلی، اگر دولت پاکستان به روند کنونی خود ادامه دهد، به سرنوشتی مشابه دولت سابق افغانستان دچار خواهد شد. اگر تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های مخالف دولت با هم متحد شوند، دولت فعلی پاکستان به‌طور طبیعی فرو خواهد پاشید. این نشان می‌دهد که پایه‌های دولت پاکستان آنقدر محکم نیست که بتواند در برابر مخالفین خود مقاومت کند و سرنوشت آن نیز به زودی مشخص خواهد شد.

خبرگزاری توانا
ابوذر صارم سرپلی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button