افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

سرمایه گذاری شرکت‌های چینی و افغانستانی در ولایت بلخ

مسولین شرکت‌های چینی و افغانستانی در دیدار با معاون مقام ولایت بلخ، از سرمایه‌ گذاری 100 میلیون دالری در زمینه ایجاد کارخانه تولید سمنت ، سیخ‌گول ، آهن‌آلات ، شیشه و پی‌وی‌سی در این ولایت خبر داده اند .

یک تن از سرمایه گذاران چینی در این دیدار گفته است که : تجاران چینی علاقه دارند تا در عرصه احداث فابریکه‌های صنعتی همانند : سمنت ، سیخ‌گول ، تولید آهن‌آلات ، شیشه و پی‌وی‌سی در افغانستان به خصوص ولایت بلخ سرمایه گذاری نمایند.

این تاجر چینی اظهار داشته که : ولایت بلخ به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب ، استراتیژیکی و داشتن منابع طبیعی فراوان در کوه البرز بهترین مکان برای احداث فابریکه‌های صنعتی می‌باشد .

وی افزود : این کارخانه تولیدی سمنت پس از احداث توانایی تولید یک میلیون تن سمنت در سال را خواهد داشت و نیاز های داخلی به خصوص ولایات شمالی و شمال‌شرق را در عرصه سمنت برطرف می‌کند.

این سرمایه گذار چینی گفته است که : بر علاوه کارخانه تولید سمنت در بلخ ، ایجاد یک پارک صنعتی مشترک افغان و چین را نیز روی دست بگیریم .

در همین حال ، مولوی نورالهادی ابو ادریس ، معاون مقام ولایت بلخ گفته است که مسولان محلی این ولایت در زمینه همکاری با تاجران کشور چین طبق قوانین امارت اسلامی همکار بوده در زمینه تامین زمین ، برق و دسترسی به معادن برای تاجران چینی اقدام خواهد شد .

گفتنی است که در این دیدار علاوه بر سو چن و وانگ ، از تاجران چینی ، شماری از مسوولین محلی ولایت بلخ حضور داشته اند .

حفیظه الکوزی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button