افغانستانفرهنگ و هنرگزارش ها

گزارش از دستاوردهای یک ساله ادارهٔ تعلیمات تخنیکی و مسلکی در یک سال گذشته

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئوولین ادارهٔ تعلیمات تخنیکی و مسلکی گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز یکشنبه 25 سنبله سال 1403 هجری شمسی مولوی غلام حیدر شهامت سرپرست ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی در برنامه تشریح و دستاوردهای ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفت،که در یک سال گذشته نمایشگاه ملی ابتکارات برتر افغانستان برگزار شد و نیز 152 پروژه ابتکارات غرض تطبیق به ادارات امارتی معرفی و ارسال گردید.
وی افزود،که ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات و برنامه‌های کاری این اداره، استراتیژی پنج‌ساله تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای تقویت و افزایش نیروی کاری متخصص و ماهر منظور گردیده و به منصۀ اجرا گذاشته شده است.
به گفته وی،ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی در تربیه و انکشاف نیروی کاری مسلکی نقش مهم داشته و این سرمایه بشری رابطه مستقیم با انکشاف تخنیکی، اشتغال زایی، کاهش فقر و رشد اقتصادی کشور دارد.
در همین حال مولوی غلام سعید احساس معاون ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی می گوید،که در یک سال گذشته برای8150 تن برنامه‌های کوتاه مدت حرفوی و همچنان برای 100 تن فارغان ورکشاپ کار آفرینی دایر شده است.
وی افزود،که ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای ایجاد فرصت‌های شغلی 3745 تن فارغان تلاش‌های پیگیر صورت گرفته و نیز به تعداد 769تن فارغان در نهادهای امارتی و سکتور خصوصی، جذب شده اند.
به گفته ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی: برنامه‌های متعدد آگاهی‌دهی در مورد اهمیت و جایگاه تعلیمات تخنیکی و مسلکی راه اندازی گردیده و نیز به تعداد 2 محصل و 2 استاد غرض اشتراک در مسابقه نو آوری به کشور چین اعزام شده اند.
از سوی‏ هم مفتی فضل الرحمن فاضل معاون مالی و اداری ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی می افزایند،که در جریان یک سال گذشته، با 16 نهاد داخلی و خارجی تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضا رسیده، و با 25 نهاد داخلی و خارجی در خصوص توسعه و بهبود تعلیمات تخنیکی و مسلکی هماهنگی لازم تامین شده است و از چگونگی اجراات و تطبیق پلان عملیاتی بخش‌های مربوطه در مرکز و ولایات بررسی صورت گرفته است.
وی افزود،که ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی پلان‌ها، پالیسی‌ها، اسناد تقنینی و طرح‌های انکشافی ترتیب گردیده، ورکشاپ‌های آموزشی برای اساتید تعلیمات تخنیکی و مسلکی و تعلیمات خاص دایر شده است.
از سوی هم معاون این اداره می افزایند،که از تعلیمات تخنیکی و مسلکی 9 کشور الگو برداری صورت گرفته و نیز رهنمود نگارش منابع درسی و رساله‌های علمی و تحقیقی ترتیب شده است.
مسئوولین ادارۀ تعلیمات تخنیکی و مسلکی می گویند،که رشته‌های موجود در مراکز آموزش تعلیمات تخنیکی و مسلکی بازنگری شده، برای ایجاد رشته‌های جدید تدابیر لازم اتخاذ شده است.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button