افغانستانجهانگزارش ها

گزارش از دستاوردهای یک ساله وزارت امور خارجه در یک سال گذشته

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئوولین وزارت امور خارجه گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز پنجشنبه 29 سنبله سال 1403 هجری شمسی مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت سرپرست در برنامه تشریح و دستاوردهای یک ساله ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت،که تقویت سطح تعامل و روابط دیپلوماتیک با کشورهای منطقه و جهان، توجه مزید بر تقویت سکتور صنعت و جلب سرمایه‌گذاری های خارجی در بخش استخراج معادن، تحکیم روابط با کشورهای ذیدخل در خصوص تطبیق پروژه‌های اقتصادی، جلب مساعدت‌های بشردوستانه، هماهنگی با تمویل کننده‌گان پیرامون آغاز کار پروژه‌های نیمه تمام، و زمینه سازی برای بحث پیرامون مسایل مهم و کلیدی افغانستان در پلت فارم‌های جهانی، از اجراات مهم در یک سال اخیر می‌باشد.
وی گفت،که وزارت امور خارجه در جریان یک سال گذشته، در خصوص مدیریت نماینده‌گی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای منطقه سعی پیگیر صورت گرفته و تلاش شده تا طبق نورم‌ها و اصول پذیرفته شده با دیپلومات‌های افغان تعامل صورت گیرد.
به گفته وی، در پرتو دیپلوماسی مدبرانه حکومت سرپرست، در راستای رفع تحریم‌ها و بیرون کشیدن اسامی برخی از مقامات افغان از فهرست سیاه، پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفته است.
وی افزود،که در جریان یک سال گذشته، دهها تن از دیپلومات‌های افغان به مالیزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، دوحه و امارات متحده عرب معرفی و نیز این دیپلومات‌ها از سوی کشورهای نامبرده رسماً پذیرفته شده اند.
مسئوولین وزارت امور خارجه می گویند،که در جریان سال گذشته، مقامات عالی‌رتبه کشورهای چین، روسیه، ترکیه، ایران، قزاقستان، قرغیستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، پاکستان، امارات متحده عرب، قطر، مصر، اندونیزیا، مالیزیا، و مسئولان ارشد اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی ضمن سفر به افغانستان، پیرامون مسایل مهم و کلیدی با مقامات و مسئولان امارت اسلامی دیدارهای دوجانبه و چند جانبه انجام داده اند.
در همین حال شفیع اعظم رئیس اقتصادی وزارت امور خارجه می گوید،که در جریان یک سال اخیر، به منظور تقویت سطح تعامل و همکاری دو طرف، 46 سفر مسئوولین حکومت سرپرست تسهیل شده، زمینه اشتراک مسئوولین ارشد حکومت سرپرست در نشست‌ها و کنفرانس‌های بین المللی کشورهای قطر، ترکیه، پاکستان و ایران فراهم گردیده و نیز به تعداد 25 نشست مهم با کشورها و سازمان‌های بین المللی دایر شده است.
وی افزود،که در خصوص تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی تلاش‌های مداوم انجام شده چنانچه، آغاز تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی، از قبیل، پروژه تاپی، تاپ، سب ستیشن نورالجهاد، خط آهن؛ همچنان تلاش‌های مشترک افغانستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، اوزبیکستان، پاکستان، ایران و چین در بخش تجارت و تسهیلات ترانزیتی از نمونه‌های بارزی در زمینه می‌باشد.
وی می گویند،که جلب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معادن، تدویر 6 نمایشګاه در کابل، اوزبیکستان و ترکمنستان به منظور بازاریابی به محصولات و تولیدات داخلی، اخذ 1681بورسیه برنامه‌های ارتقای ظرفیت از کشورهای چین، امارات متحده عرب، پاکستان و اوزبیکستان، و 1174بورسیه تحصیلی از کشورهای روسیه، چین، اوزبیکستان، آذربایجان، قزاقستان، مالیزیا و قطر، و جلب مساعدت های بشردوستانه کشورهای اوزبیکستان، چین، ترکمنستان، قرغیزستان، تاجیکستان و اندونیزیا به متضررین ناشی از زلزله‌های اخیر در هرات، کارکردهای این وزارت در یک سال اخیر می‌باشد.
از سوی هم مولوی شعیب بریالی رئیس قونسلی وزارت امور خارجه می افزایند، که در جریان یک سال گذشته، مجموعاً 283210 وثایق و اسناد تصدیق و صادر گردیده، 41959 اتباع خارجی ویزه دریافت نموده، 97556جلد پاسپورت توزیع و 426141جلد پاسپورت تمدید شده است.
برعلاوه، ایجاد سیستم واحد و مرکزی صدور ویزه با ارائه خدمات در 26 نماینده‌گی سیاسی و قونسلی، ایجاد سیستم واحد و مرکزی رودپاس با ارائه خدمات در 8 نماینده‌گی سیاسی و قونسلی، و همچنان ارائه خدمات پاسپورت برای هموطنان در 19 نماینده‌گی سیاسی و قونسلی اجراات مهم این وزارت می‌باشد.
همچنان وی افزود،که ایجاد و فعال ساختن سیستم ارائه خدمات پاسپورت در مربوطات 5 میدان هوایی، 8 بندر کشور و 7 ولایت، و همچنان امضا تفاهم‌نامه همکاری با اداره احصاییه و معلومات پیرامون عرضه خدمات در بخش‌های صدور تذکره‌های الکترونیکی، کارت تولد، و مدارک تثبیت هویت، از فعالیت‌های این وزارت در خصوص تسریع عرضه خدمات می‌باشد.
مسئوولین می‌افزایند، که در جریان سال گذشته، برای 250 تن از کارمندان و دیپلومات‌ها در مرکز و ولایات برنامه‌های ارتقای ظرفیت تدویر شده، و به نیز تعداد 285 تن از انستیتیوت دیپلوماسی این وزارت فارغ گردیده اند.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button