افغانستاناقتصاد و توسعهجهانگزارش ها

گزارش از دستاوردهای یک ساله وزارت معادن و پترولیم در یک سال گذشته

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئوولین وزارت معادن و پترولیم گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری تواتا: امروز شنبه 31 سنبله سال 1403 هجری شمسی مولوی حسام الدین صابری معین مالی و اداری وزارت معادن و پترولیم در برنامه تشریح و دستاوردهای یک ساله ادرات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفت،که در جریان یک سال گذشته، این وزارت 52 جواز پروسس منرال‌ها را به شرکت‌های متقاضی صادر کرده است.
وی گفت،که وزارت معادن و پترولیم هم اکنون 167قرارداد فعال معادن کوچک به ارزش حدود 10 میلیارد افغانی داشته که از این رهگذر برای هزاران تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت‌های شغلی فراهم شده است.
وی افزود،که وزارت معادن و پترولیم،80 قرارداد معادن با مقایس کوچک با سرمایه‌گذاران داخلی عقد شده، و قرارداد 10 معادن به مقیاس کوچک نیز لغو گردیده است.
وزارت معادن و پترولیم: سروی 647 ساحه معدنی در 28 ولایت، دیجیتل سازی نقشه های جیولوجیکی به مقیاست 2000، 5000، 10000، 2500 و 50000، و ایجاد فرصت های شغلی از اجراات مهم این وزارت در یک سال اخیر می‌باشد.
وی می افزایند،که وزارت معادن و پترولیم در جریان یک سال اخیر، قرارداد 13 معادن با مقیاس بزرگ در ولایت‌های هرات، تخار، غور، پروان، کابل، بغلان، فاریاب و ننگرهار به امضا رسیده که از این رهگذر برای هزاران تن فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.
د همین حال مولوی همایون افغان سخنگوی وزارت معادن پترولیم می گوید،که وزارت معادن و پترولیم در یک سال اخیر، حدود 1700ساحات معدن زمرد در ولایت پنجشیر سروی و تثبیت گردیده، و برای استخراج قانونی آن 575 اجازه نامه صادر شده که از این رهگذر برای ۱۵ هزار تن فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.
وی افزود،که وزارت معادن و پترولیم در جریان سال گذشته، حدود 78 هزار قیراط زمرد به ارزش حدود 5.5 میلیون دالر امریکایی از طریق دواطلبی آزاد به سرمایه گذاران داخلی و خارجی به فروش رسیده است.
به گفته وی،وزارت معادن و پترولیم هم اکنون 12 پروژه مهم در ولایت‌های غور، بدخشان، پنجشیر، قندهار،غزنی، لوگر، جوزجان، قندوز و فاریاب تحت کار بوده و تدابیر لازم برای آغاز شماری از پروژه‌های مهم دیگر نیز در ولایت‌های غور، بادغیس، میدان وردک، هرات، پروان، بامیان، کاپیسا و ننگرهار اتخاذ شده است.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button