افغانستانگزارش ها

در یک سال ۷۸هزار قیراط زمرد به فروش رسیده است

وزارت معادن و پترولیم امارت اسلامی اعلام کرد که در یک سال گذشته، حدود ۷۸ هزار قیراط زمرد به ارزش تقریبی ۵.۵ میلیون دلار آمریکا از طریق مزایده‌های آزاد به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فروخته شده است.

در برنامه‌ای که روز (شنبه، ۳۱ سنبله) به مناسبت تشریح دست‌آوردهای یک سال این وزارت برگزار شد، مسوولان خاطرنشان کردند که برای استخراج قانونی زمردهای پنجشیر، ۵۷۵ مجوز صادر شده است. این اقدام موجب ایجاد فرصت‌های شغلی برای ۱۵ هزار نفر در این حوزه شده است.

به گفته آنان، در سال گذشته قراردادهایی برای ۱۳ معدن بزرگ در ولایت‌های هرات، تخار، غور، پروان، کابل، بغلان، فاریاب و ننگرهار به امضا رسیده که به این ترتیب، هزاران فرصت شغلی دیگر نیز ایجاد شده است. این دست‌آوردها نشان‌دهنده‌ی تلاش‌های مستمر وزارت معادن برای توسعه صنعت معدنی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

وزارت معادن و پترولیم اعلام کرد که در حال حاضر ۱۲ پروژه مهم در ولایت‌های غور، بدخشان، پنجشیر، قندهار، غزنی، لوگر، جوزجان، قندوز و فاریاب در حال اجراست. همچنین تدابیر لازم برای آغاز چندین پروژه کلیدی دیگر در ولایت‌های غور، بادغیس، میدان وردک، هرات، پروان، بامیان، کاپیسا و ننگرهار نیز اتخاذ شده است.

در این راستا، قرارداد استخراج ۱۴ کیلومتر مربع معدن نمک در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب به ارزش ۲۴ میلیون دلار آمریکا برای مدت ۱۵ سال و همچنین قرارداد استخراج معدن نمک سنگی ولایت تخار به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون افغانی با شرکت‌های داخلی به امضا رسیده است.

مسئولان وزارت تصریح کردند که روند استخراج مواد نفتی از ۲۱ منطقه در قشقری، انگوت و آق دریا ادامه دارد و روزانه حدود ۱۳۰۰ تن نفت خام از این مناطق استخراج می‌شود. این فعالیت‌ها به اشتغال حدود ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه منجر شده است.

همچنین، وزارت معادن قراردادی برای حفاری چاه‌های شماره ۳۳ و ۳۵ به منظور توسعه منابع گازی در ساحه یتیم تاق ولایت جوزجان با یک شرکت ترکیه‌ای به امضا رسانده است.

به علاوه، قوانین مربوط به معادن، هیدروکربن‌ها و استملاک پروژه تاپی به منظور بازنگری و تصویب به مراجع ذیصلاح ارسال شده است. هم‌اکنون، کار بر روی ۴۱ طرزالعمل در جریان است که از این میان، ۱۵ طرزالعمل تکمیل، ۴ طرزالعمل در حال تهیه و ۲۲ طرزالعمل دیگر در مراحل برنامه‌ریزی قرار دارند. این اقدامات نشان‌دهنده‌ی عزم وزارت معادن برای توسعه پایدار و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی کشور است.

مشهوده سروری
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button