افغانستاناقتصاد و توسعهجهانگزارش ها

امارت اسلامی خواستار آزادسازی فوری دارایی‌های افغانستان شد

امارت اسلامی در واکنش به تمدید فرمان جوبایدن در باره مسدود ماندن دارایی‌های افغانستان می‌گوید که هفت میلیارد دلار ذخایر ارضی این کشور که از سوی امریکا مسدود شده است، متعلق به مردم افغانستان است و باید آزاد شود.

خبرگزاری توانا: امارت اسلامی از واشنگتن خواست مساله دارایی‌های افغانستان را سیاسی نکند و هرچه زودتر آن را آزاد کند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفته است : ذخایر ارضی یا اموال مردم افغانستان که از طرف آمریکا غصب شده است مال مردم افغانستان است و نباید با آن برخورد سیاسی صورت بگیرد، ما خواهان این هستیم که اموالی را که غصب کردند رها کنند و امانت مردم افغانستان را از بین نبرند.

در همین حال وزارت مالیه افغانستان، بحران اقتصادی در این کشور را به مسدود شدن دارایی‌های افغانستان ربط می‌دهد.

«احمد ولی حقمل»، سخنگوی وزارت مالیه، می‌گوید: نیاز است دارایی‌های افغانستان برای برطرف شدن چالش‌های اقتصادی کشور در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

حقمل به طلوع‌نیوز گفته است: اساسی‌ترین و بزرگترین مشکل ما منجمد ماندن پول‌های و محدودیت بالای سیستم بانکی ما است، اگر این پول‌ها منجمد نبود و در دسترس بانک مرکزی قرار داشت، وضع اقتصادی افغانستان به مراتب بهتر بود.

پیش از این، رییس‌جمهور امریکا در نامه‌ای به مجلس نمایندگان و سنای آن کشور، فرمان خود را در باره مسدود شدن دارایی‌های افغانستان تمدید کرده است.

جوبایدن در این نامه گفته است که با توجه به بحران گسترده انسانی و احتمال فروپاشی اقتصادی افغانستان، این تصمیم را گرفته است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید منجمد ماندن دارایی‌های افغانستان اثر نا مطلوب بر تجارت این کشور گذاشته است.

در یازدهم ماه فبروری ۲۰۲۲ میلادی رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در فرمانی هفت میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان را به دو بخش تقسیم کرد که سه دهم پنج میلیارد دالر را به عنوان کمک‌های بشردوستانه و بخش دوم را برای خانواده‌های قربانیان حمله‌های یازدهم سپتامبر اختصاص داد.

حفیظه الکوزی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button