افغانستانجهانگزارش ها

افغانستان و ایران در پی فراهم آوردن تسهیلات برای تاجران افغان در بندر چابهار هستند

مقام های حکومت ا.ا‌.ا و حکومت ایران در باره فراهم آوری تسهیلات به تاجران افغان،به هدف افزایش داد و ستد تجاری از طریق بندر چابهار گفتگو کردند.
مقامات حکومت ا.ا.ا و جمهوری اسلامی ایران در نشستی به بررسی راهکارهای فراهم‌آوری تسهیلات برای تاجران افغان پرداختند تا تبادلات تجاری از طریق بندر چابهار افزایش یابد.

وزارت تجارت و صنعت افغانستان در روز شنبه، پنجم اکتبر (۱۴ میزان)، اعلام کرد که هیأتی به رهبری محمد کرمی، والی سیستان و بلوچستان ایران، به کابل سفر کرده و با نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، نشستی را برگزار کرده‌اند. در این نشست، موضوع تعاملات تجاری و افزایش صادرات و واردات از این مسیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این وزارت همچنین خاطرنشان کرده است که در این نشست، تأکید بر رقابتی‌سازی بندر چابهار صورت گرفت و به منظور پیگیری و عملیاتی‌سازی توافقات، کمیته‌ای فنی از هر دو طرف تشکیل شد.

گزارش‌های بانک جهانی نیز نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و ۲۱ درصد از کل واردات کشور از ایران تأمین می‌شود.

تلاش‌ها برای گسترش تجارت و ارائه تسهیلات به تاجران افغان از طریق بندر چابهار در شرایطی ادامه دارد که از آغاز سال جاری، تجارت میان افغانستان و پاکستان از طریق بندر کراچی به دلایل مختلف کاهش چشمگیری داشته و تاجران بیشتر تمایل دارند تا از بندر چابهار برای معاملات تجاری خود استفاده کنند. این تغییرات، نشان‌دهنده اهمیت فزاینده بندر چابهار به عنوان یک مسیر تجاری کلیدی برای افغانستان است.

مشهوده سروری
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button