افغانستانجهانخبرها

ذبیع‌الله مجاهد : در باره تیر اندازی مرزبانان ایرانی به اتباع افغانستان تحقیق میکنیم

آقای مجاهد عصر روز چهارشنبه، ۲۵ میزان با نشر پیامی در شبکه ایکس خود گفت که: اخبار مبهم درباره کشته و زخمی شدن افغان‌ها در مرز میان ایران و پاکستان نشر شده است. او افزوده که ارگان‌های مختلف طالبان و نمایند‌ه‌گان دیپلماتیک این گروه در این مورد جستجو و تحقیق می‌کنند.
او تصریح کرده که معلومات دریافتی این گروه درباره رویداد مذکور تا کنون تکمیل نشده و بعد از مشخص شدن چگونگی این رویداد، درباره آن تصمیم لازم گرفته خواهد شد. سخنگوی طالبان دلیل تکمیل نبودن معلومات خود در این باره را «وقوع حادثه در خارج از افغانستان» عنوان کرده‌است.

رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری فعال در سیستان و بلوچستان ایران گزارش دادند که حدود ۳۰۰ مهاجر افغان که عازم ایران بودند، از سوی مرزبانان ایرانی تیرباران شده‌اند و بیشتر آن‌ها کشته یا زخمی شده‌اند. وقوع چنین رویدادی با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده است.

حسن کاظمی قمی ، سفیر ایران در کابل با رد این شایعات در شبکه ایکس خود نوشته است که : در نتیجه پی‌گیری های مستقیم از منابع معتبر تا این لحظه ،مشخص گردید که این اخبار در زمینه جان باختن ده‌ها اتباع غیرقانونی در مرز ایران صحت ندارد.
وی همچنین افزود که :  که این گزارش‌ها صحت ندارد اما همزمان تاکید کرده که برخورد قانونی با «ورود غیر قانونی» مجاز است.

از سوی دیگر سردار رضا شجاعی فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز با تکذیب اخبار به افغانستان اعلام کرد که: تصاویر و مطالب نشر شده در این زمینه کذب هستند تا اختلاف روابط میان دو کشور ایران و افغانستان ایجاد کند.

برخی از کاربران و رسانه‌ها در فضای مجازی از روز گذشته تا اکنون مدعی شده است که با اثر تیر اندازی شماری از اتباع افغانستان کشته و زخمی شده اند .

حفیظه الکوزی
خبر گزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button